1. قصص اطفال , اجمل قصص للصغار 2018 , Children Story

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    قصص الاطفال هى اجمل قصص نحب ان نقرئها
    وخصوصا لو اطفالنا من المشاغبين الصغار ههههههه
    هنا فى منتدانا اذاعة حب اجمل قصص اطفال
    وقصص تحبها اطفالنا فكونو معنا تجدو اجمل قصص اطفال وغيرها

    do.jpg

    كان يامكان وما يحلي الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاه والسلام


    كان في ولد نسميه (احمد) مامته زعلانه منه ومش يبيسمع الكلام خرج من البيت



    (احمد )مشي بعيد بعيد عن بيته ونام تحت الشجره

    نام كتير فحلم حلم كبير



    شاف نفسه انه في صحرا كبيره اوووي اوووي وبيمشي فيها لوحده

    فجاءه طلع الاسد وجري وراه


    واحمد يجري ويصرخ ومفيش حد سامعه


    جري كتير وفجاءه لقي بئر غووويط
    اوووي وعليه حبل
    اتعلق في الحبل ونزل في البئر

    وهو ماسك البئر شاف فئران صرخ
    وهو شايف الفار بياكل الحبل المتعلق بيه ولسه بيحط ايده علي حافه البئر لقي حاجه حلوة اخدها اكلها ونسي الفار الي بياكل الحبل وفجاءه سمع صوت وحش خالص خاف اوووي بيبص تحت رجله لقي ثعبان كبير ووحش وصوته وحش اعد يصرخ ويعيط
    فجاءه صحي من النوم

    وجري علي بيتهم يقول لمامته الحلم ده
    قالها
    علي الحلم

    ماما اخدته من ايده وقعدته وفهمته بالرحه خالص




    الصحرا الكبيره ياااحمد هي الحياه والدنيا الي بنعيش فيها

    do.jpg
    الاسد ده ملك الموت الي بيجري ورانا

    والحبل دي عمر ك الي هتعيشه علي الدنيا

    والفئران دي الليل والنهار

    والعسل ده الحاجه الحلوة الي خليتك تنسي الاسد والفئران ال بيجروا وراك


    انما الثعبان ده القبر والعمل الوحش



    وانت شااطر ياااحمد مش هتزعل ماما وهتصلي وتعمل كل الحاجات الصح

    do.jpg
    قصص اطفال , اجمل قصص اطفال , اجدد قصص للاطفال



    فى احدى القرى الساحلية يعيش الناس على صيد الاسماك . ويقومون ببيعها فى السوق مقابل بعض النقود التى تعينهم على طلبات البيت
    ماهر وجارة كاظم يذهبون فى الصباح الباكر الى الشاطىء ويأخذ كل منهما قاربة الصغير ... ويسعون فى طلب الرزق . متوكلين على اللة
    فيرمى كل واحد منهما بشباكة فى البحر .
    يشد ماهر الشيكة فيجدها ثقيلة .... ثم يسحبها الى القارب .
    يااللة ... ياكريم .. ما اوسعة من رزق ... احمدك يارب ... هكذا قال ماهر عندما وجد الشبكة مليئة بالاسماك الكبيرة والمتنوعة ...
    ياخذها ماهرويذهب الى السوق ويبيعها ويعود الى بيتة
    do.jpg
    اما كاظم فكان يعود الى بيتة بنقود قليلة .... لا ن شباكة كانت لا تحمل لة الا القليل من السمك
    اراد كاظم ان يعرف ... ماهو السر الذى جعل ماهر يعود كل يوم بالرزق الوفير
    فبدا يراقب ماهر فى كل تصرفاتة ...


    فلاحظ كاظم ان ماهر كان يواظب على الصلاة فى مواقيتها
    وايضاً كان كثير الدعاء للة بعد كل صلاة ... وسمعة وهو يردد اذكار الصباح بعد صلاة الفجر
    فادرك كاظم السر فى وفرة الرزق عند جارة ماهر ... وبدأ كاظم فى المواظبة على الصلاة والدعاء وذكر اللة فى كل حين ...
    واستجاب اللة لدعاء كاظم ورزقة الرزق الوفير
    وقال ربك ادعونى استجب لكم .. صدق اللة العظيم
    do.jpg
    قصص للصغار , قصص جميله للاطفال , قصص مغامرات اطفال

    كان يا ما كان وما يحلي الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاة والسلام
    كان في نحلة كسلانة جدا وكل شوية مش عايزة تروح المدرسة مامتها جت تصحيها تقولها يووووووووه ياماما
    مش عايزة اصحيمامتها تقولها لازم تقومي علشان صحابك مستنيينك يلا قومي
    قامت النحلة نانو وراحت رايحة علي الحوض تغسل وشها راحت نايمة في الحوض بس مامتها راحت جايبة شوية مية وكبتهم عليها علشان تفوق
    راحت النحلة نانو المدرسة مع صحابها بس في الطريق طول ماهي ماشية كل شوية تقف علي الورد تنام عليه وبعدين تصحي تلاقي صحابها سبقوها تروح جرية بسرعة علشان متتاخرش ع المدرسة علشان الميس مش تزعقلها
    راحت النحلة نانو المدرسة ودخلت الفصل راحت نايمة ع الديسك الميس بتاعتها قعدت تزعقلها وتقولها قومي يا نانو يا كسلانة اسمعي الدرس
    الميس قالتلهم انهاردة هنتعلم ازاي نمتص رحيق الازهار هنروح الجنينة ونتعلم الدرس دة بس خلو بالكو من الدبابير علشان
    ميقرص حد فيكو قالولها حاضر يا مس النحلة نانو قامت علشان تروح معاهم لما بداو الدرس النحلة نانو راحت نايمة علي الوردة بدل ما تمتص الرحيق

    do.jpg
    كان في دبور كبير مراقبها من بعيد هو وصاحبه وقالو الله هي النحلة الكسلانة دي اللي هتبقي غدانا انهاردة
    وهجمو عليها وعوروها وطارو
    الميس ندهت علي كل النحل علشان يرجعوا المدرسة وعدت النحل لقت ناقص واحدة ندهت الاسامي لقو نانو هي اللي ناقصة
    قعدوا يدوروا عليها لقوها نايمة متعورة ومش قادرة تطير وعمالة تعيط

    do.jpg
    جابولها الاسعاف وودوها المستشفي واخدت حقن هي مش بتحبها بس الحمد لله خفت وقالت انا عمري ابدا ما هكون كسلانة وهروح مدرستي وهركز في الفصل علشان اسمع المس بتقول ايه ومش هخلي الدبابير تعضني تاني وفعلا النحلة نانو بقت نشيطة وشاطرة في مدرستها
    وتوتة توتة خلصت الحدوتة حلوة ولا بنتوتة
     
    آخر تعديل بواسطة المشرف: ‏21 فبراير 2015
  2. رد: قصص اطفال , اجمل قصص للصغار 2016 , Children Story

    do.jpg

    اجمل قصص اطفال
     
  3. repunzel

    repunzel موقوف

    رد: قصص اطفال , اجمل قصص للصغار 2016 , Children Story

    شكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     
  4. آسيا رحيم

    آسيا رحيم New Member

    مشكور رائع جداااااااااااا
     

مشاركة هذه الصفحة